Scraptionary - Guider - Scraptips och -råd - Shopping - Stämpelmotiv - Idébank - Scrapbookiningens historia

Inspirationsgalleri

Pyssel - Inredning - Mat&Bak - MakeUp



--> In English

Utrymmessparande tips

Jag håller på att städa upp bland mina scrapprylar. Fy, vad mycket stämplar, stämpeldynor, band och småpryttlar det ligger överallt. Det är en gåta hur snabbt det blir rörigt omkring en utan att man ens märker det. Man är väl så inne i scrappandet helt enkelt. Min regel är i alla fall att var sak ska ha sin plats. Då blir det lättare att städa undan när det är dags (när man inte hittar det man vill använda längre för att allt ligger utspritt i högar över hela rummet...). Men vad gör man när inte utrymmet räcker till för att förvara alla saker på ett organiserat sätt?

Förut hade jag alla mina stämplar huller om buller i lådor. Lådorna var visserligen indelade i kategorier men det blev ändå en hel del rotande innan jag hittade det jag ville ha. Dessutom var det svårt att få någon överblick. Jag började därför sortera mina omonterade stämplar i tomma cd-fodral. Den här metoden är utmärkt för att spara utrymme och hålla reda på vad man har. Många känner redan till den och använder sig av den. Men för er som inte gör det, ska jag här ge er ett tips.

CD-fodral


Du tar ett vanligt genomsynligt cd-fodral i plast. Gör inte som jag och sno fodralen från cd-skivor som faktiskt behöver sina fodral. Det är inte säkert att alla i hushållet tycker att det är en lika bra idé som du gör. Jag har nu inhandlat nya fräscha cd-fodral på ÖoB. De hade ett erbjudande i förra veckan: Tre cd-fodral för tio kronor. Kolla din närmaste ÖoB-butik. Erbjudandet finns kanske kvar.


I ett cd-fodral finns det vanligen en plasthållare (den gula delen på bilden) där det är meningen att man ska trycka fast skivan. Den ska du plocka bort.  Det är bara att pilla in naglarna under kanten i mitten (där den röda pilen visar) och lyfta örsiktigt så lossnar den. Nu är din nya stämpelask klar att börja använda. 

Förvaring för omonterade stämplar

Tryck fast dina omonterade stämplar mot cd-fodralets plastiga insida, precis som man gör på en akrylkloss. Sortera dem gärna efter kategorier (t.ex. Blommor, Djur, Människor, Baby o.s.v.) och märk upp fodralens kanter

med vad de innehåller. Sedan kan du förvara fodralen exempelvis i ett vanligt cd-ställ eller i en hylla (gärna i bokstavsordning). Med hjälp av etiketterna på fodralen hittar du lätt vad du söker. Har du väldigt många stämplar vill du kanske göra ett register också?

CD-fodral för omonterade stämplar

Som du ser är mina förvaringsaskar ganska tråkiga. Var lite kreativ och dekorera dina vackert så blir de roligare. Ett nytt altringsprojekt kanske?

Stämpelförvaring cd-skivor




Få fler tips och idéer och lär dig mer om scrapbookining i SCRAPBOOKINGSKOLAN

BloggRegistret.se




Kommentarer
Postat av: Lilo

Vilken smart förvaring! Jag måste ta itu med att städa bland mina stämplar... fast en annan dag. ;)

Undulaterna har jag hittat på Etsy. En engelsk virkbeskrivning alltså. Köpte den där.

2009-02-06 @ 12:21:43
URL: http://liloscrap.blogspot.com
Postat av: Kamilla

Vad smart!!! och dessutom kan man ha ett sådantdär CD ställ som är typ 150 högt ;) perfekt!!

Nu ska jag botanisera vidare i din blogg för här har jag inte varit förut ;)

Ha en trevlig helg!

2009-02-06 @ 13:27:29
URL: http://kamillasscrapping.blogspot.com
Postat av: Bellis

Hej!

Kul med någon mer som är "insnöad" på både bakning och scrapbooking! :)

2009-02-06 @ 14:29:36
URL: http://bellis-blommar-ut.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till startsidan

Köp en recension på min blogg på blogvertiser.se

Konst Top Konst bloggar Topplista Favoritlistan.se Scraptoppen